Inwestycja w produkcję reklamową jest opłacalna?

1 rok ago admin 0

Niezwykle trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ wszystko zależy od tego, jakiego typu ma być to reklama, dla kogo będzie przeznaczona i w jakim miejscu ma zostać wyemitowana. Na pewno jeśli zdecydujemy się stworzenie spotu reklamowego, nie opłaca się na nim oszczędzać. Jeśli dysponujemy niewielkim budżetem, często bardziej opłacalne jest zainwestowanie w inne formy reklamy. Tanie spoty się po prostu nie sprawdzają.

Inwestycja w produkcję reklamową jest opłacalna głównie wtedy, kiedy nasza marka bądź produkt jest uniwersalny lub posiada szerokie grono odbiorców docelowych. Dzieje się tak dlatego, iż produkcja reklamowa jest droga, a produkt musi w dużych ilościach się sprzedać, żeby firma mogła odzyskać fundusze przeznaczone na reklamę. Dodatkowo tylko duże koncerny stać na stworzenie dobrej reklamy, która w odpowiedni sposób dotrze do grupy docelowej i spowoduje zwiększenie sprzedaży.

Koszty stworzenia tego typu materiałów mogą być naprawdę duże. Średnio cena za dzień zdjęciowy oscyluje w granicach kilku, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Do tego dochodzą koszty wynajmu pomieszczeń czy rekwizytów, koszty zatrudnienia aktorów i statystów. Cena spotu w dużej mierze uzależniona jest także od ilości i rodzaju użytych kamer oraz sposobu realizacji ujęć, które mogą wymagać np. wynajęcia drona. Tym samym trzeba dysponować sporym budżetem, żeby zrealizować spot reklamowy na dobrym poziomie, spełniający oczekiwania klienta i trafiający do odbiorców. Należy zwrócić uwagę, że duże koncerny lub instytucje potrafią zainwestować w film reklamowy olbrzymie pieniądze. Mówimy tu o stawkach wynoszących nawet ponad kilka milionów złotych.

Do tego typu spotów możemy zaliczyć np. minutowy materiał reklamowy wyprodukowany z okazji dziesięciolecia Polski w Unii Europejskiej. Jego wyprodukowanie kosztowało blisko milion złotych, z czego zdecydowanie najdroższą cześć budżetu stanowił zakup licencji utworu The Beatles. Taki spot nie ma prawa się zwrócić i jest kosztem samym w sobie. Należy pamiętać, że aby spot był opłacalny i skuteczny, musi być bardzo dobrze przemyślany. Olbrzymi budżet nie musi świadczyć o jego powodzeniu. Spot przede wszystkim musi być w odpowiedni sposób zaplanowany. Jednak nie tylko sama produkcja materiału gwarantuje mu powodzenie.

Nawet najlepszy spot się nie zwróci, jeśli skierujemy go do niewłaściwej grupy docelowej lub jeśli będzie emitowany w niekorzystnym czasie antenowym. Sama produkcja spotu, bez odpowiedniej oprawy, będzie zupełnie bezcelowa. Dlatego przy planowaniu stworzenia reklamy, musimy pamiętać o odpowiednim nakreśleniu budżetu, który będzie zawierał zarówno koszty produkcji, jak również wybór częstotliwości i czasu antenowego. Jeśli nie posiadamy odpowiednich funduszy na stworzenie tego typu materiałów, lub już na wstępie wiemy, że będziemy musieli wprowadzić w tym zakresie cięcia i oszczędności, w wielu przypadkach nie warto podejmować się takiego przedsięwzięcia.

Często twierdzi się, że reklama, to nie produkcja telewizyjna, jednak aby była skuteczna i opłacalna nierzadko wymaga przeznaczenia podobnych środków finansowych na realizację jak w przypadku materiałów pełnometrażowych.

Produkcja reklamowa – Creativestudio.com.pl